22 October 2009

4 PERKARA ITU

Sejak akhir akhir ini, saya terdorong untuk membaca artikel artikel yang terdapat di beberapa laman web. Selain dapat menggunakan masa dengan baik, ia juga dapat menambahkan dada ku yang masih lagi kekurangan ilmu. Huhu. Artikel yang saya temui dalam beberapa kategori. Ada yang nasihat. Ada yang tentang agama. Ada yang lantang membicarakan tentang politik. Itu mmg kegemaran saya. Tapi saya tertarik untuk menulis satu artikel di sini. InsyaAllah jika mendapat hidayah dari Allah, pasti ada perubahan ke arah yang lebih baik berlaku.

Rasulullah berpesan kepada Aisyah r.a ;
Ya Aisyah, jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu;

1) Sebelum khatam Al Quran
2) Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir
3) Sebelum para muslim meredhai kamu
4) Sebelum kau laksanakan haji dan umrah

Bertanya Aisyah;
Ya Rasulullah.. Bagaimana aku dapat melakukan empat perkara seketika?
Rasulullah tersenyum dan bersabda;
Jika engkau tidur,bacalah ;

1) Al - ikhlas 3 kali seakan akan kau mengkhataman Al - Quran
2) Membacalah selawat untuk Ku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat
3) Beristighfar la untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu
4) Dan perbanyakkan lah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir, maka seakan akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah

Ilmu yang bermanfaat ialah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. Lantaran itu, sebarkanlah ia kepada saudara Muslim yang lain.

2 komen je kamu bagi?:

ADY AIDIL said...

alhamdulillah...
artikel ini mmg menarik.mmg betul 2...
letak la banyak2 llg...mudah2han alah memberi hidayah kepada kita semua umat islam.

NOR AIN said...

terima kasih adyl atas sokonan yang diberikan. sama sama kita berusaha meningkatkan hidup kejalan yang diredaiNya. Aminnn.